Grosse Pointe in Valleyfield

As the temperature was predicted to be 34ºC with the humidex at 45, it was soon apparent that I could not stay home, which is and feels like a jungle in this type of temperature, because of the quantity of trees that act as a barrier for any possible hope of a breeze. So I decided to go to my parents’ house, as they live on Lake St. Francis in Valleyfield and they always have a cool breeze. Funny thing happened though… as I was setting up my painting paraphernalia, both of my parents stood behind me to look at how I was doing this very mysterious procedure. They seemed to be totally amazed by the ritual of setting up the paints, then creating a rough sketch to find the values of the painting, then go on to the real paper and sketch in with a graphite pencil, then onwards with a fountain pen that has waterproof ink in it, and finally painting in watercolours. They seemed to enjoy the show and my Dad actually timed the whole thing — he later informed me that all of “that” only took 1-1/2 hours. At some point in time they actually had to sit during the process as they are now 87 years old.

     J’ai décidé d’aller faire un tour chez les parents aujourd’hui car avec cette température, Rigaud est comme une jungle… tellement d’arbres alentour qu’il n’y a aucun espoir de la moindre brise. Donc moi et Pyper sommes partis en automobile, pour aboutir à Valleyfield. En regardant aux alentours, ma vue revenait toujours sur la Grosse Pointe, qui sépare une baie de l’autre baie.

En s’installant pour peindre, il y a un rituel qui s’installe, que mes parents semblaient trouver fascinant et mystérieux en même temps. Où l’on place les crayons, l’efface, la palette de couleurs, le sceau d’eau, les pinceaux, le croquis… tout ceci semble secondaire, mais important si l’on veut peindre vite — car avec l’aquarelle, surtout quand il fait chaud, il faut peindre très vite car la peinture sèche trop vite et les lavis ne sont plus possibles. Ensuite vient l’étape du croquis, où l’on essaie de voir les valeurs de l’image, divisées en tons foncés, clairs et moyens. Ensuite, vient le vrai “sketch” sur le vrai papier, et la plume fontaine munie d’encre imperméable et finalement l’aquarelle. Fiou!

 Une fois bien installée, Pyper s’est retrouvé soudainement chez le 6e voisin (je ne l’ai jamais vu partir), et j’ai dû tout lâcher et courir pour le rattraper, ensuite il a fixé d’un oeil aguerri un écureuil qui n’était pas content de ne plus pouvoir descendre de l’arbre, ensuite un jeune homme qui apportait des journaux s’est fait accueillir très bruyamment, ensuite le pitou du voisin d’en face a fait une apparition et a été très surpris de voir un autre pitou… j’ai dû tout lâcher et courir aprèseux. Juste pour dire, je suis arrivée chez mes parents vers 11h30 et suis repartie à 15h15… pas mal de courraillage de chiens mais au moins j’ai ma peinture.

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About Jane Hannah

Canadian graphic artist, painter, sketcher, typographer, calligrapher and teacher at Cégep John Abbott College in Québec, Canada. Jane Hannah also has a website for her students at www.gimligraphics.com and a main blog at www.janehannah.com. She is also part of the Montreal Urban Sketchers.
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5 Responses to Grosse Pointe in Valleyfield

  1. Jane says:

    oooh you are so funny Dad! One of these days, I promise, I will paint you a train ;-)

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  2. Dorland Hannah says:

    Jane,
    I watched you painting this portrait sitting on the wharf at home here.
    To bad you did not include a train on the 120 year-old bridges.
    Dad

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  3. Jeffrey says:

    Looks very refreshing and nice painting!

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  4. Guy says:

    C’est beau Jane —

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